torsdag 14 januari 2010

Introduktion till Oskars Top Science blog !

Välkommen till min blogg! Jag heter Oskar och är född 1988 och studerar Biokemi i Åbo Akademi(2009->). Jag har ett djupt intresse för vetenskap fram för allt inom kroppen och diverse biovetenskaper. Brukar läsa både i skolsyfte och på fritiden, på nätet och fakta böcker om allt möjligt som berör hur kroppen fungerar biologiskt. När man läser och lär sig en hel del kommer ju ett behov att berätta om vad man läst och där räcker inte alltd mina kamrater till ;) Så tänkte att jag skulle kunna skriva ner det istället så får intreserade människor läsa det när de har tid och intresse.

Jag har främst tänkt skriva i lite vetenskaplig stil, var jag sammanfattar vetenskaplig fakta från många olika källor.Mera som artiklar än direkta blogginlägg. Men försöker ändå hålla en sån nivå att man med lite gymnasie kunskap skall få någo ut av det. Hur komplicerade blogginläggen är kommer troligen att variera en hel del. Skriver mest för eget intresse men nu hoppas jag att mina texter kan glädja andra också!

Källor som jag t.ex använder är Science daily(nätsida), Mind and Muscle, forum och artiklar,ergo-log, wikipedia och en massa böcker som t.ex lehninhgers, molecular cell biology, forskarböcker, osv. Kan ju inte garantera att allt jag skriver är 100 % rätt men försöker nog hålla mig till sanningen och inte förenkla för mycket. Finns ju nog en hel del som jag inte heller förståt eller begrepat rätt och missförstått sedan. Källorna kommer jag att sätta men troligen inte så hemskt noggrant, men om det finns intresse så kan jag sätta upp dem.

Man får gärna komma med konstruktiv kritik, men jag vill inte höra tusen komentarer om att jag har någo små skrivfel. Jag är inte värst bra på rättstavning men försöker rätta det så gott det går. Har inte skrivit särskilt mycket text förut så det kommer att bli en utmaning också textmässigt, förhoppningsvis kommer jag att utveckla mig.

Inehåll som bloggarna kommer att fokusera runt är t.ex hjärnan, signaslsbstanser, läkemedel, aptit, anti-aging, kostillskott, diverse vardagliga fenomen osv.Önskemål mottags men kan inte lova något. Skall försöka att producera minst ett blogginlägg om veckan.

Stort tack till mina inspirerade kamrater som gjort att jag gjort denna blogg och tack till min kaveri Linda som granskar språket och strukturen och förhandläser mina texter !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar